Před pár dny jsem si přečetl Brány vnímání. Asi třicetistránkový spisek, ve kterém Aldous Huxley
(Brave New World) popisuje svoje zkušenosti s užíváním mezkalinu,
halucinogenní látky podobné LSD. Navzdory složitému jazyku, plnému cizích
archaických slov a uměleckých odkazů, jejichž význam mi často zůstal utajen, se
Brány četly dobře. Podobnou úvahu už jsem pár let nečetl, a tak to bylo docela
osvěžující.
Hlavní myšlenku autor rozebírá už na prvních několika
stranách. Lidé si jsou vzájemně schopni své prožitky předávat pouze pomocí
symbolů, tvořících jazyk. Nejsou proto schopní jeden druhému doopravdy porozumět.
Zvláště je-li prožívání druhého výrazně odlišné, např. pokud je blázen nebo
genius. Jazyk podle Huxleyho nejen komolí podstatu předávaných informací, ale
také omezuje vědomí jeho uživatelů.
Vychází z Bergsonovi teorie, že mozek, smysly a nervová
soustava neslouží člověku jen k tomu, aby vůbec mohl vnímat, ale také aby
vnímal, jen to, co je třeba. Místo všeho, co se kdy stalo a děje v celém
vesmíru, proto člověk vnímá pouze pro přežití užitečné informace. Aby obsah
tohoto omezeného vědomí mohl člověk vyjádřit, vytvořil symbolický systém
jazyka. Jazyk mu sice umožňuje efektivní komunikaci, ale na druhou stranu jej
utvrzuje v iluzi, že zredukované vědomí, na kterém je jazyk vystavěn, je
jediné možné. Drogy mohou pomoci limity naučeného vnímání překročit a umožnit
tak uživateli kontakt s pravou podstatou věcí.
Ačkoli Huxley sám píše, že omezené vnímání je nutné pro
přežití lidstva jako druhu, pejorativně jej označuje za „mizerný protlak“.
Myslím, že omezené není správné slovo. Pozornost je vzácný zdroj, a proto s ní
člověk, resp. jeho mozek, musí šetřit. Kahneman, Vernon Smith, Hayek nebo
Polanyi píšou o automatických nevědomých procesech, bez kterých by nebylo možné
fungovat v každodenním životě. Pokud by se člověk nemohl spolehnout na
zautomatizované nevědomé schopnosti (tacitní znalosti typu hra na klavír nebo
základní společenské konvence) a intuitivní rozhodování, i jednoduché úkoly
jako je nákup v samoobsluze by se staly velice náročnými. Bez ekonomizace myšlení by
člověk nebyl schopen unést zátěž neustálého detailního vědomého plánování a
monitorování všech triviálních úkonů.
Pozornost je nákladná, a proto ji není možné věnovat všemu.
Částečně o jejím zaměření rozhodujeme vědomě, ale větší část toho, co vnímáme,
si nevybíráme přímo. Nemyslím, že by člověk v jakémkoli stavu mohl být
schopen vnímat celý vesmír, ale i jeho bezprostřední okolí je neobyčejně
komplexní. Okolní svět nám nabízí tak velké množství vjemů, že je nemůžeme
pojmout všechny a musíme si vybírat.
Řekl bych, že vědomí přednostně přijímá takové vjemy, které se nám hodí
k praktickému rozhodování a které nás zajímají – jak základní informace jako
je poloha okolních předmětů, tak i nepodstatné maličkosti s vazbou na naše
uvažování.
Někdy se zdá, jako by nám osud dával znamení. Jméno nebo
symbol, které tou dobou poutá naši pozornost, se začne objevovat v novinách,
výlohách, všude kam se podíváme. Podobná znamení bychom mohli najít kdykoli,
ale museli bychom je hledat. Filtrem našeho vnímání procházejí ty vjemy (a
jejich interpretace), které souvisí s tím, co nás zajímá a o čem
přemýšlíme.
K plnému nezkreslenému vnímání nemá člověk dostatečnou
kapacitu, omezení jsou nutná. Proto si nemyslím, že drogová zkušenost poskytuje
pravé poznání, spíše jen jiný úhel pohledu. Jiné zaměření pozornosti. Sice
umožní vnímat něco navíc, ale něco také omezí. Původní nastavení mozku není
náhodné, dobře se hodí pro potřeby efektivního života. Drogy od funkčního
nastavení vzdalují, ale mohou poskytnout novou zkušenost, inspiraci a snad i
rozšířit obzor.
Měl bych dodat, že i „změna úhlu pohledu“, způsobu vnímání,
jak jsem se ji snažil popsat je optimistická varianta. Stejně dobře představitelné
je prosté rozostření smyslů. Nikoli odlišný výběr toho, čemu věnujeme
pozornost, ale pouhé poškození. Klam. Ani pak ale není rozšíření obzorů
vyloučené. Někdy k němu stačí prostě vnímat a myslet jinak. Nemusí záležet
na tom, jestli „správně“.
Huxley se domnívá, že je škoda, že lidé západního světa mezkalin
nebo obdobnou drogu neužívají pro spirituální účely nebo jen jako únik od
strastí nenaplňujícího života. Věří, že lidé „umělou rajskou zahradu“ prostě
potřebují a mezkalin by tuto mezeru mohl v dnešní společnosti zaplnit lépe
a s menšími škodami než třeba alkohol nebo marihuana. Na základě znalostí
o amerických indiánech, kteří peyotl obsahující mezkalin užívají, a zkušeností
jeho známých soudí, že mezkalin povznáší ducha a přitom je v podstatě neškodný.
Myslím, že jedno z hlavních rizik drog je to, že si na ně
člověk zvykne. Nemám na mysli fyzickou závislost, spíš jen neschopnost bavit se
za střízliva. Dřívější způsoby trávení času mu začnou připadat nezajímavé a
přestane být ochotný se snažit. Stačí jen něco spolknout nebo šňupnout.
Nemyslím, že mezkalin bude v tomto směru výjimka.
Také se mi příčí tvrzení, že je něco lepší nebo horší pro
každého. Někomu lépe poslouží mezkalin, někomu alkohol, někomu běh. Lidé jsou
různí, mají různé potřeby a různé slabiny. Věřím, že je nejlépe, když mají
prostor, aby se jim sami přizpůsobili. Podporuji proto postupnou legalizaci
mezkalinu a drog vůbec, ale představy o tom jak by mohly reformovat společnost
mi připadají blouznivé.
Může se zdát, že jen kritizuju, ale Brány se mi líbily. I
když se s autorem často neshodnu, přečetl jsem si je rád. Vypíchl jsem jen
to, co mě zaujalo. Navíc můžete namítat, že bez řádného terénního výzkumu jsou
moje postřehy dost spekulativní… Snad to někdy napravím J Úžasné barvy a pocit
nadobyčejné opravdovosti znějí docela lákavě.
Žádné komentáře:
Okomentovat